Business Plan Tι είναι και γιατί το χρειάζομαι;
To business plan, ή το επιχειρηματικό σχέδιο / πλάνο στα ελληνικά, είναι ο ακρογωνιαίος λίθος κάθε νέου επιχειρηματικού εγχειρήματος. Πρόκειται για το έγγραφο ( κείμενο) που περιγράφει αναλυτικά και ξεκάθαρα την επιχειρηματική ιδέα και φιλοσοφία. Δηλώνει ποιο είναι το αντικείμενο της επιχείρησης, ποιοι είναι οι στόχοι, και πώς θα τους υλοποιήσουμε. Είναι ένας οδηγός δράσης για τη μετατροπή μιας ιδέας σε μια οικονομικά βιώσιμη επιχείρηση.
Πριν ξεκινήσετε μια νέα επιχείρηση ή αναπτύξετε μια υπάρχουσα επιχείρηση είναι σημαντικό να έχετε ένα εφαρμόσιμο business plan. Όχι μόνο γιατί είναι ο καλύτερος τρόπος για να προετοιμαστείτε για επιτυχία, αλλά μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να αναγνωρίσετε κινδύνους και αδυναμίες στο εγχείρημα.
Πόσα είδη Business Plan υπάρχουν;
Στο διαδικτυο υπάρχουν πολλά παραδείγματα επιχειρηματικών σχεδίων με διαφορετικές δομές, αλλά κάθε φορά που το χρησιμοποιείτε θα πρέπει να γνωρίζετε το εξής:
Ένα business plan είναι ένα σημαντικό εργαλείο που εξυπηρετεί ένα συγκεκριμένο σκοπό και στοχεύει ένα συγκεκριμένο κοινό.
Οι ανάγκες των νεοφυών επιχειρήσεων (startup) που αναζητούν χρηματοδότηση από επενδυτές είναι διαφορετικές από εκείνες των επιχειρήσεων με καθιερωμένα brands που θέλουν να αναπτύξουν νέα προϊόντα / υπηρεσίες με δικά τους κεφάλαια, ενώ και οι ανάγκες των μικρών επιχειρήσεων που αναζητούν χρηματοδότηση από τράπεζες είναι διαφορετικές.
External Business Plan (για χρηματοδότηση)
Αυτά τα είδη των business plan απευθύνονται σε άτομα και οργανισμούς εκτός της επιχείρησης. Είτε πρόκειται για επιχείρηση που λειτουργεί είτε όχι, χρησιμοποιούμε τα επιχειρηματικά σχέδια για να προσελκύσουμε κεφάλαια από επενδυτές ή από τραπεζικούς οργανισμούς. Ο πιο σημαντικός παράγοντας για την ανάπτυξη αυτού του σχεδίου είναι να ξέρουμε σε ποιον απευθυνόμαστε και ποιος είναι ο στόχος Διαφορετικά στοιχεία θα χρησιμοποιήσουμε για μια καινούργια επιχειρηματική ιδέα όταν απευθυνόμαστε σε επενδυτικό κεφάλαιο (fund) , διαφορετικά στοιχεία όταν ζητάμε χρηματοδότηση από τράπεζα.
Internal Business Plan (για διαχείριση )
Αυτό το business plan προορίζεται για εσωτερική χρήση από υπάρχουσες επιχειρήσεις που θέλουν να το χρησιμοποιήσουν ως εργαλείο διαχείρισης ή όταν λανσάρουν ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία. Είναι ένα έγγραφο που αξιολογεί την τρέχουσα κατάσταση μιας επιχείρησης, τον τρόπο λειτουργίας της , τους οικονομικούς στόχους και την απόδοσή τους.
Σχεδιάζουμε μαζί την πορεία σας προς την επιτυχία
Τί περιλαμβάνει ένα Business Plan;
Σύνοψη
Πρόκειται για την επισκόπηση της επιχειρηματικής ιδέας και πρέπει να είναι σύντομη, περιεκτική και εύκολα κατανοητή.
Όταν γράφετε μια σύνοψη, να έχετε κατά νου σε ποιον και σε τι στοχεύουμε. Αυτό είναι το πρώτο μέρος που θα διαβάσει κάποιος και πρέπει να του κεντρίσουμε το ενδιαφέρον. Στη σύνοψη, μπορούμε να τεκμηριώσουμε
- Ποια ανάγκη καλύπτει ή ποιο πρόβλημα λύνει η επιχειρηματική ιδέα.
- Πόση αξία αποκτά κάποιος αγοράζοντας το προϊόν ή την υπηρεσία;
- Ποιος είναι ο σκοπός / στόχος της ιδέας;
Περιγραφή της επιχείρησης και των προϊόντων / υπηρεσιών
Πρόκειται για την περιγραφή της επιχείρησης, το μέγεθος της επιχείρησης, τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, τους ανθρώπινους πόρους και την προστιθέμενη αξία που παρέχουμε στους πελάτες μας.
Για να περιγράψετε λεπτομερώς τις επιχειρηματικές και αναπτυξιακές δυνατότητες, πρέπει να μπορείτε να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:
- Πού βρίσκεται η επιχείρηση;
- Ποιο θα είναι το μέγεθος της επιχείρησης;
- Ποιους χώρους διαθέτει η επιχείρηση;
- Ποια είναι η εμπειρία του επιχειρηματία;
- Ποια οφέλη θα προκύψουν από τη λειτουργία της επιχείρησης;
- Ποιος θα είναι ο επιχειρηματικός εταίρος – εξωτερικός ή εσωτερικός;
Ανάλυση της αγοράς και του ανταγωνισμού
Στην ανάλυση αγοράς και ανταγωνισμού, θα πρέπει να εστιάσουμε στο επιχειρηματικό περιβάλλον, στις οικονομικές συνθήκες της αγοράς, στις καταναλωτικές συνήθειες, στον ανταγωνισμό και στον τρόπο αντίδρασης.
Στρατηγική υλοποίησης
Ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία του επιχειρηματικού μας σχεδίου καθώς περιέχει βασικές ιδέες για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής μας ιδέας. Θα πρέπει να ορίσουμε με σαφήνεια το σχέδιο δράσης, το σχέδιο διαχείρισης (management plan), και το σχέδιο μάρκετινγκ (marketing plan). Μέσω αυτών των στοιχείων, θα είμαστε σε θέση να διασφαλίσουμε ότι το όραμά μας θα γίνει πραγματικότητα.
Πόροι
Σε αυτό το σημείο αναλύουμε τους οικονομικούς, τεχνολογικούς και ανθρώπινους πόρους που θα χρειαστούμε. Θα πρέπει να μπορέσουμε να απαντήσουμε σε ερωτήσεις όπως
- Από που θα αντλήσουμε πόρους για να ξεκινήσουμε την επιχείρηση μας;
- Ποιοι άλλοι θα μας βοηθήσουν στην έναρξη της επιχείρησής μας;
- Τι τεχνολογία θα χρησιμοποιήσουμε για την έναρξη και λειτουργία της επιχείρησής μας;
Πόσο χρήσιμο είναι ένα Business Plan;
Όλα ξεκινούν με μια ιδέα. Η σύλληψη των ιδεών μας συχνά μας γεμίζει με ενθουσιασμό και ελπιδοφόρα προσμονή. Το επόμενο στάδιο είναι να γράψουμε την ιδέα και να αρχίζουμε να σκεφτόμαστε πώς να κάνουμε την ιδέα μας πραγματικότητα. Για αυτό ένα business plan είναι τόσο χρήσιμο όσο είναι το οξυγόνο στον άνθρωπο. Είναι χρήσιμο τόσο σε μια νεοφυή επιχείρηση όσο και σε μια υπάρχουσα εταιρία.