Παρουσίαση επιχειρηματικού σχεδίου σε επενδυτές για χρηματοδότηση
Ωραία, έχω την επιχειρηματική ιδέα και τώρα τί; Πώς θα παρουσιάσω την ιδέα μου για να μπορέσω να βρω χρηματοδότηση;
Αν δυσκολεύεστε να εξασφαλίσετε χρηματοδότηση για την επιχείρηση σας, αν θέλετε να προσελκύσετε νέα κεφάλαια από επενδυτές, διαβάστε το άρθρο για να ξεκινήσετε την προετοιμασία για την παρουσίαση του επιχειρηματικού σας σχεδίου.
Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου
Όταν αναζητούμε χρηματοδότηση για την επιχειρηματική μας ιδέα θα πρέπει σε κάποια χρονική στιγμή να προχωρήσουμε στην παρουσίαση της ιδέας ή και το επιχειρηματικού μας σχεδίου σε πιθανούς επενδυτές δημιουργώντας
- Μια περιεκτική, ενδιαφέρουσα και πειστική παρουσίαση (pitch deck) ή / και
- Ένα τεκμηριωμένο και λεπτομερές επιχειρηματικό σχέδιο (business plan).
Τι είναι το pitch deck και ποια η σχέση του με το business plan;
To pitch deck είναι μια συνοπτική πρόταση που παρουσιάζει τα βασικά στοιχεία ενός επιχειρηματικού σχεδίου σε πιθανούς επενδυτές. Ο σκοπός μας είναι να κάνουμε τον πιθανό επενδυτή να σκεφτεί όσο πιο γρήγορα γίνεται:
“Ω, τι θαυμάσια ιδέα! Θα μπορούσα να κερδίσω χρήματα από την επένδυσή μου” :
Όταν κερδίσουμε την προσοχή των επενδυτών θα πρέπει να παρουσιάσουμε αναλυτικά την πρότασή μας μέσω ενός business plan.
Τα δύο αυτά εργαλεία θα πρέπει να επικοινωνούν αποτελεσματικά:
- την αξία και τη μοναδικότητα της ιδέας μας,
- την αξιοπιστία της ομάδας, η οποία θα υλοποιήσει την ιδέα
- και κυρίως τη δυνητική απόδοση της επένδυσης.
Αποτελεσματική παρουσίαση σε 3 βήματα
Πώς θα επιτυχούμε να επικοινωνήσουμε στους επενδυτές αποτελεσματικά την ιδέα μας;
- Με την κατάλληλη προετοιμασία
- Με την άψογη παρουσίαση
- Με το follow up και τη διατήρηση της επικοινωνίας μετά την παρουσίαση.
1. Η προετοιμασία της παρουσίασης του επιχειρηματικού σχεδίου
Το πιο σημαντικό μέρος της παρουσίασης είναι η προετοιμασία.
Έρευνα για τους κατάλληλους πιθανούς επενδυτές
Το πρώτο βήμα είναι να διερευνήσουμε τους πιθανούς επενδυτές, να εντοπίσουμε τις επενδυτικές τους προτιμήσεις και να στοχεύουμε σε όσους είναι πιθανότερο να ενδιαφερθούν για την ιδέα μας.
Προσαρμογή της παρουσίασης σε συγκεκριμένους επενδυτές
Αφού βρούμε τους κατάλληλους επενδυτές, είναι χρήσιμο να εξετάσουμε τις προηγούμενες επενδύσεις τους, ώστε να κατανοήσουμε ποιες είναι οι προτεραιότητες και οι στόχοι τους. Αν για παράδειγμα ένα επενδυτής ή VC προτιμά τις επιχειρήσεις που υποστηρίζουν τη βιώσιμη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, θα πρέπει να υπογραμμίσουμε αυτήν την όψη του εγχειρήματος μας.
Συγκέντρωση του απαραίτητου υλικού της παρουσίασης
Στη διάρκεια της παρουσίασης, θα πρέπει να έχουμε διαθέσιμες όλες τις πληροφορίες (οικονομικές προβλέψεις, έρευνα αγοράς, κ.λπ.) που θα αναδείξουν τη μοναδικότητα της ιδέας μας και τις δυνατότητες της επιχείρησης. Συγκεντρώνοντας με επιμέλεια αυτό το υλικό και μπορώντας να ανταποκριθούμε σε κάθε πιθανή ερώτηση, θα δημιουργήσει τις συνθήκες για μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα μας και στους επενδυτές.
Εξάσκηση στον τρόπο παρουσίασης
Η εξάσκηση στον τρόπο παρουσίασης είναι ένα σημαντικό τμήμα της διαδικασίας. Θα μας επιτρέψει να εξοικειωθούμε καλύτερα με το υλικό της παρουσίασης, να νιώσουμε πιο άνετα και να εντοπίσουμε τα πιθανά προβλήματα και τις αδυναμίες μας.
2. H παρουσίαση
Μια επιτυχημένη παρουσίαση καθοδηγεί το ακροατήριο σε μια συγκεκριμένη προδιαγεγραμμένη πορεία, σε ένα ταξίδι με αρχή, μέση και τέλος. Αυτό το ταξίδι μπορεί εύκολα να επιτευχθεί μέσω της αφήγησης. Ξεκινάμε με αυτό που ήδη το ακροατήριο μας γνωρίζει πολύ καλά ώστε να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή. Στη συνέχεια περιγράφουμε το πρόβλημα που θέλουμε να λύσουμε με την επιχειρηματική μας ιδέα.
Γενικότερα, η δομή μιας παρουσίασης περιλαμβάνει
Η εισαγωγή
Εδώ είναι η ευκαιρία μας να κάνουμε μια εξαιρετική πρώτη εντύπωση, να τραβήξουμε την προσοχή του κοινού ώστε να μας παρακολουθήσουν με προσοχή.
- Ποια είναι τα κύρια σημεία του επιχειρηματικού σχεδίου.
- Ποια είναι τα μοναδικά σημεία της επιχειρηματικής ιδέας.
Επιχειρηματική ιδέα και αγοράς-στόχου.
Σε αυτό σημείο θα πρέπει να εξηγήσουμε με σαφηνεία τον τρόπο που η επιχειρηματική ιδέα θα καλύψει τις ανάγκες της αγοράς.
Επιχειρηματική ομάδα
Σε αυτό το τμήμα θα πρέπει να περιγράψουμε την ομάδας μας – τα προσόντα, τις δεξιότητες και την εμπειρία μας – ώστε να δημιουργήσουμε το κατάλληλο κλίμα εμπιστοσύνης.
Επενδυτικό πλάνο
Ένα από τα βασικά στοιχεία της παρουσίασης θα πρέπει να είναι και το χρονοδιάγραμμα της επένδυσης. Ακόμα και αν το εγχείρημα βρίσκεται στην αρχή, θα πρέπει να παρουσιάσουμε το χρονοδιάγραμμα που η επένδυση θα αποφέρει κέρδος για τον επενδυτή και για τον τρόπο που θα πραγματοποιηθεί.
3. Διατήρηση της επικοινωνίας.
Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης θα πρέπει να διατηρήσουμε ένα δίαυλο επικοινωνίας με τους επενδυτές. Αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε με την αποστολή μιας ευχαριστήριας επιστολής, όπου έχουμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε συνοπτικά την επιχειρηματική μας ιδέα και τα οφέλη για τους επενδυτές. Και φυσικά θα πρέπει να ανταποκριθούμε άμεσα και με συνέπεια σε οποιαδήποτε ερώτηση προκύψει.
Πως μια business coach μπορεί να βοηθήσει στην παρουσίαση του επιχειρηματικού σχεδίου σας
Οι επιχειρηματίες και founders ζητούν τη συνδρομή ενός business coach για να τους βοηθήσει σε όλη την προετοιμασία της παρουσίασης ώστε να δημιουργήσουν μια εξαιρετική πρώτη εντύπωση.Μια business coach μπορεί να παρέχει βοήθεια σε όλα τα στάδια της προετοιμασίας
- Να βοηθήσει στην κατάλληλη επιλογή των επενδυτών και στην προσαρμογή της παρουσίασης.
- Να καθοδηγήσει τον επιχειρηματία για την αποτελεσματική επικοινωνία της επιχειρηματικής ιδέας, των οικονομικών προβλέψεων και της δυνητικής απόδοσης.
- Να προετοιμάσει για την αντιμετώπιση των ερωτήσεων ή και των ανησυχιών των επενδυτών.
- Nα δημιουργήσει μια εικονική παρουσίαση, ώστε ο επιχειρηματίας να συνηθίσει τις συνθήκες.
- Να δώσει feedback για τον τρόπο παρουσίασης: για τη γλώσσα του σώματος, τον τόνος της φωνής και τη χρήση των εργαλείων της παρουσίασης, να εντοπίσει τυχόν προβλήματα που πρέπει να εξαλειφθούν και πλεονεκτήματα που πρέπει να τονιστούν.
- Να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση και να μειώσει το άγχος στη διάρκεια της πραγματικής παρουσίασης